De Engelse krant The Guardian publiceerde recent een artikel over dit onderzoek, dat gebaseerd is op meer dan vijfhonderd studies uit zeventien verschillende landen. Wat vooral opvalt is de grote impact die het promoten van wandelen heeft. Net als het promoten van fietsen trouwens.
Veel uitgaven
Wandelaars geven veel geld uit aan hun sportieve hobby: maar liefst 1,8 miljard euro in totaal, verdeeld over 481 miljoen wandelingen. Bijna de helft van deze uitgaven gaat naar kleding en overnachtingen. Vervoerskosten zijn goed voor gemiddeld één euro per wandeling. Andere uitgaven gaan naar de kosten van deelname aan activiteiten en consumpties.
Gezondere bevolking
Als de inwoners van een stad fysiek actiever zijn, heeft dat niet alleen een positieve invloed op de economie. Ook is de bevolking gezonder, zijn de schoolresultaten van kinderen en jongeren beter en liggen de huizenprijzen hoger. Een onderzoek in het Verenigd Koninkrijk toont aan dat in gebieden waar meer wordt gewandeld, de lokale handel een oppepper krijgt van veertig procent.
Minder vaak ziek
Als een stad investeert in een omgeving met veel groene ruimte en ook wandelen, fietsen en reizen met het openbaar vervoer promoot, dan kan ze geld verdienen. Voor elke 1,38 euro die ze investeert, kan ze maar liefst 17,98 euro terugverdienen. En al die actieve wandelaars en fietsers melden zich gemiddeld ook nog eens één dag per jaar minder ziek op hun werk.
Vaker wandelen
Uit een ander onderzoek dat eerder dit jaar gepubliceerd werd, bleek al dat wij Nederlanders in vergelijking met andere Europeanen vaker wandelen. Maar liefst 84 procent van de Nederlanders wandelt, en daarmee scoren we hoger dan inwoners van Engeland, Italië, Frankrijk en Spanje. Of de positieve effecten op de economie en andere aspecten daarom in Nederland ook extra groot zijn, is niet onderzocht. Maar het zou zomaar kunnen. Mooie weetjes om tijdens je volgende wandeling eens bij stil te staan.
Bronnen: Supporter van bewegen en Nu.nl
Foto: Shutterstock