Het project ‘One Mile a Day’ loopt op basisschool Kompas in het Belgische Geel sinds november vorig jaar. Sportarts Peter T’Seyen is er nauw bij betrokken en ziet een duidelijk verband tussen de fitheid van de kinderen en hun prestaties op school. “Een mijl lopen of wandelen geeft de kinderen een geweldige positieve mentale boost. Ik vind het een fantastisch initiatief.”
Hogere punten
Sportleerkracht Patrick Verbraecken van dezelfde school neemt zijn leerlingen ook mee op wandeltochten van tien kilometer. Ook hij ziet de positieve effecten van het bewegen, en niet alleen op de fitheid van de kinderen. “Uiteindelijk straalt zich dat ook uit op de rapporten. Qua punten merken we toch al wel een verbetering, ja.”
Leerprestaties
Ook het Nederlandse Kenniscentrum Sport moedigt het aan dat kinderen meer bewegen op school. “Omdat het goed is voor de gezondheid en fitheid van kinderen”, vertelt adviseur Hiske Blom. “Uit onderzoek blijkt dat meer tijd inruimen voor bewegen niet ten koste gaat van de leerprestaties.Daarnaast zijn er verschillende aanwijzingen dat er een positief verband is tussen sport, bewegen en leren, maar eenduidig bewijs is er nog niet. Daarvoor is meer onderzoek, over langere periodes en met grotere onderzoekspopulaties, nodig. Belangrijk daarbij is dat onderzoekers ook nadrukkelijk kijken welke frequentie, intensiteit, duur en type beweegactiviteit het beste leereffect sorteren.”
Praktijkvoorbeelden
Op www.allesoversport.nl van het Kenniscentrum Sport zijn wetenschappelijke kennis, ervaringen en praktijkvoorbeelden gebundeld over bewegen en leerprestaties. Die praktijkvoorbeelden laten zien hoe Nederlandse scholen niet alleen hardlopen, maar ook andere vormen van bewegen inzetten om de leerprestaties van kinderen te verbeteren.
Bewegend leren
Een leuk voorbeeld is bewegend leren: taal- of rekenles of een andere vorm van leren terwijl de leerlingen springen, rennen, hinkelen of kniebuigingen maken. “De bewegingen maken het leren leuk en uitdagend, maar ook makkelijker door de koppeling aan bijvoorbeeld een getal, som, letter of spellingsregel.”
Beter concentreren
Tijdens het onderzoeksproject Fit & Vaardig op School (2011-2014) kregen leerlingen van de basisschool drie keer per week een halfuur bewegend taal- en rekenles. Na twee jaar hadden zij daarmee al een leerwinst van vijf maanden geboekt. Na hun Fit & Vaardiglessen konden ze zich bovendien beter concentreren op hun taken in de volgende les.
Beweegbreak
Nog een leuk voorbeeld is de Beweegbreak tussen de lessen op school door: even energie kwijtraken en/of ontspannen om daarna weer verder te gaan met de les. Filmpjes met beweegideeën voor verschillende leeftijden zijn onder andere te vinden bij Ff Pauze, Digygym, InShape@School en het Amerikaanse GoNoodle. De 10 beweegtussendoortjes van Onderwijs Maak Je Samen kun je ook gratis downloaden.
Meer weten?
Wil je meer weten over bewegen en het effect op leerprestaties en over de wetenschappelijke inzichten daarover? Kijk dan op de pagina ‘De effecten van sport en bewegen op leerprestaties van kinderen’ op de website AllesoverSport.nl.
Bronnen: AllesoverSport.nl en HLN.be